Eten in Colombia

22-04-2018

Hoi allemaal! Het leek me wel leuk om wat over het eten uit Colombia te vertellen. Dit wordt dan mijn eerste algemene blog, misschien wel van meerdere :) Het lijkt me leuk om er ook een te doen over muziek en dansen namelijk, maar dat zien we nog wel!

Nou, laten we dan maar beginnen bij het ontbijt. Ontbijt bestaat hier heel vaak uit eieren. Zo vaak zelfs dat ik het geleerd heb te eten dit jaar. Daarvoor vond ik ei best vies, maar nu eigenlijk best lekker. Als ei met rijst wordt geserveerd is het het best, ook al klinkt dat waarschijnlijk ontzettend raar voor jullie. Ik ben er inmiddels aan gewend ;). 

Verder eten we best vaak restjes van de lunch van de dag daarvoor als ontbijt, dus bijvoorbeeld rijst met bonen, en meestal wordt er dan nog een eitje bijgedaan. We eten ook redelijk vaak soep/bouillon als ontbijt, wat echt heel raar was in het begin, maar zoals de rest ben ik daar inmiddels aan gewend. De ontbijt-soep is meestal 'caldo de costilla'. Dat is een soort bouillon met (grote) stukken vlees en aardappels erin. De andere soep die we vaak als ontbijt eten heet changua. Dat is pas echt bizar. Het is van melk met ei en brood erin! De eerste keer dat ik dat at viel ik echt van mijn stoel van verbazing; Niet alleen door de ingrediënten maar ook omdat het verbazingwekkendgenoeg lekker is! 

In mijn familie eten we ook soms broodjes met hagelslag als ontbijt omdat ik dat heb genomen :) We eten ook best vaak arepa (een soort broodschijf) met worstjes. 

Als drinken hebben we áltijd warme chocolademelk (zonder slagroom dan helaas), en soms is het ook koffie. Die koffie bestaat uit ongeveer 60% melk, 30% suiker en 10% koffie. Heel, ehm, bijzonder.

 Wat trouwens heel anders is hier, is dat het ontbijt voor iedereen hetzelfde wordt gemaakt door 1 persoon, terwijl iedereen in Nederland voor zich is. 

Na het ontbijt komt iets genaamd 'once', wat, je raadt het al, ongeveer om 11 uur is. Dat zijn snacks die je even tussendoor neemt, zoals de kleine pauze op school in Nederland. Op mijn school is er een winkel voor onces met een heel uitgebreid assortiment, en het is altijd superleuk om er te kopen! Mijn favoriete onces zijn de ponques. Dat is cake, maar hier hebben ze er heel veel varianten op! Hieronder plaats ik wat foto's van onces:

Na de onces, als ik al weer thuis ben van school komt de lunch. Dat kun je vergelijken met het avondeten van Nederland. De lunch is de grootste maaltijd van de dag. De samenstelling is wel heel anders dan in Nederland. De lunch hier bestaat meestal uit rijst, aardappel/yuca/plátano, bonen/linzen/erwten en vlees/kip. Yuca is kennelijk cassave in het Nederlands. Het is heel lekker gefrituurd. Plátano is eigenlijk gewoon een bakbanaan, maar niet op de manier van de Chinees. Soms eet ik als lunch alleen maar kip of vlees met aardappels/yuca. Dan mis ik mijn groenten van Nederland echt. Gelukkig komt lunch altijd met vers gemaakt sap! Ik heb niet veel foto's van de lunch genomen want ik vergat het steeds maar:

Avondeten is iets kleins, en vaak is er helemaal geen avondeten. Meestal lijkt avondeten best op ontbijt. Soms eten we als avondeten empanada's. Dat zijn een soort gefrituurde gevulde broodjes. Heerlijk!! Verder eten we supervaak tosti's als avondeten, maar dan met Colombiaanse kaas en kip-ham (?). Dus ik moet zeggen dat de Nederlandse tosti's mijn voorkeur hebben hahaha Van avondeten heb ik ook nogal weinig foto's maar ja:

Bizarre 'perro caliente' die hier wel normaal is
Bizarre 'perro caliente' die hier wel normaal is

Dan nog even door naar wat algemene interessante feitjes! 

- Waar de belangrijkste chips-smaken in Nederland Naturel en Paprika zijn, zijn ze hier limoen en kip. Ja, echt! En Lay's heet Margarita's.

-  Hier heb je zoveel fruit dat in Nederland niet bestaat! Zo heb je de lulo, de granadilla,  de guanábana, curuba, tomate de arból en nog veel meer. Ik zal wel even wat foto's downloaden om eronder te zetten. Allemaal heerlijk!

- Ze eten hier nooit peper. Er staat overal alleen maar zout en peper vinden ze te scherp. Sterker nog, ze vinden alles te scherp!

- Ze maken hier sap in water of melk... 

- Italiaans eten hier is echt waardeloos. Ik heb medelijden met de Italiaanse uitwisselingsstudenten die hier komen.

- Toetjes zijn hier altijd met melkdingen, dus bijvoorbeeld gecondenseerde melk of crema de leche (geen idee wat dat in het Nederlands is). Niet echt mijn favoriet...

- De yoghurt hier bestaat alleen maar als drinkyoghurt. Ons type yoghurt kennen ze niet. Daarnaast hebben ze haast geen naturelle yoghurt. Meestal als het naturel heet zit er een lading suiker in. 

- Thee is niet een ding hier. De thee die ze hier verkopen is niet lekker. Ze hebben wel aromática wat heet water met fruit en panela erin is. Panela is een soort van natuurlijke suiker. 

Dan denk ik dat ik nu wel klaar ben! Ik hoop dat jullie het interessant vonden. Ik vind het verschil tussen eten namelijk best fascinerend en soms ook simpelweg heel raar. 

OH! CREPES & WAFFLES IS HET BESTE RESTAURANT OOIT DAT OOK IN NEDERLAND ZOU MOETEN BESTAAN!

Oké nu ben ik echt klaar.

Doeeeei en eet smakelijk :P

Wil jij ook een jaar of drie maanden op uitwisseling in het buitenland? Kijk op www.afs.nl 

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin