De afgelopen 2 maanden

26-05-2018

Hoi!! Ik heb al een tijdje niet geschreven, maar gelukkig heb ik niet heel veel bijzonders gedaan in die tijd, dus hopelijk word dit verhaal niet al te lang.

Ik begin bij donderdag 12 april. Dat was de verjaardag van Ubaté. De meisjes van het examenjaar van mijn school mochten meelopen in een soort optocht met alle scholen. Ik wilde graag meedoen maar daarvoor had je een soort speciaal uniform nodig, dat ik natuurlijk niet had. Gelukkig mocht ik meelopen met de docenten aan de zijkant. Hier is een filmpje van de optocht:

Daarna hadden we vroeg vrij en hebben we met wat vriendinnen nog empanada's en arepa's gegeten (als je niet weet wat dat zijn verwijs ik je naar mijn vorige blog).

Die middag waren er allerlei optredens in het park voor Ubaté's verjaardag, en die hebben we bekeken. Carol heeft erin gedanst. Dat was leuk!

Op 15 april (zondag) ging ik naar mijn vriendin Tatiana in Guacheta. Ze zat vorig jaar bij mij in de klas maar nu gaat ze naar school in Guacheta zelf. We hebben rondgelopen om het dorp te leren kennen, en we hebben bijgepraat. Ook hebben we mini-mango's gegeten wat ik echt cool vond. 

Op donderdag 19 april was het de dag van het geslacht (ja, echt vet raar), en ik mocht een liedje zingen. Ik zong Stay with me van Sam Smith. Het ging nogal slecht helaas. Daarna gingen jongens van el Bolívar (de school naast ons) een dans doen die nogal sexueel was en (ik zat boven bij het geluid) we moesten de muziek stopzetten. Het was best grappig maar in de klas werd later supererge ruzie gemaakt. Onze klas moest deze dag namelijk organiseren en een meisje had die jongens gevraagd. Iedereen was dus boos op haar, en de school was boos op de klas. Dansles die middag vrolijkte me gelukkig een beetje op :)

Dinsdag 24 april was ik eigenlijk ziek maar ik ging wel naar school en ook naar dansles. Toen bleek dat dansles niet doorging dus toen heb ik afgesproken met een vriend van dansen. Ik was toch al in Ubaté. Helaas is er echt niks te doen in Ubaté behalve eten, en ik was kotsmisselijk dus beter van niet :P. Ik vroeg of Sarah uit Duitsland ook wilde komen dus ze kwam. We hebben niet echt veel gedaan maar het was wel gezellig. Het was vooral grappig toen we langs een kapper kwamen lopen. De kapper ging catcallen en ik dacht dat het over mij ging (gebeurt nogal vaak hier :( ) maar hij zij: 'no tú, él!' waarmee hij dus verwees naar Jean (zo heet de vriend van dansen) en het was heel grappig.

Op vrijdag de 27e mocht ik meehelpen met een optocht door Ubaté van de basisschool bij mij gastmoeder in de klas. Het was voor de dag van de taal, en ze moesten als groep 'het lelijke eendje' zijn. Mijn gastmoeder heeft geen lelijk eendje uitgekozen, wat ik een goed idee vond. Ze zagen er heel leuk uit!

Het was die dag natuurlijk ook koningsdag, en ik heb mijn gastbroertje en -zusje een oranje shirt gegeven dat ik echt al superlang in mijn kast aan het bewaren was. Ikzelf heb een knaloranje AFS shirt hahaha

Op zaterdag 28 april was ik hier voor acht maanden!

Dinsdag 1 mei had ik vrij voor de dag van het arbeid (zoveel dagen van dingen hier) en ik heb pizza gegeten met Jean.

Op 2 mei kreeg ik eindelijk de speciale jas die voor once is gemaakt! Ik heb helaas alleen deze bizarre foto ervan:

Hij ziet er normaalgesproken mooier uit lmao. 

Op vrijdag 4 mei ging ik met de bus naar Bogotá want ik ging bij Diana logeren. Diana is in 2014/2015 met AFS naar Nederland gekomen, en zij was de beste AFS-vriendin van Beatriz, mijn Braziliaanse gastzus. #AFSEffect in werking daar. Op vrijdag kwam ik redelijk laat aan, dus we hebben pizza gegeten en bijgepraat. Het was wel heel leuk al!

Op zaterdag gingen we met het gezin van Diana vrijwilligerswerk doen. We gingen eten koken en serveren voor heel arme mensen uit Bogotá. Het voelde heel goed om te doen. Je leert dan echt dat het ook gewoon mensen zijn. Dat wist ik natuurlijk wel, maar toch bekijk je zwervers altijd een beetje als een object ofzo. Nu niet meer. 

Na dat gingen Diana en ik naar de winkels in de buurt van haar appartement. Ze woont in een heel mooie buurt! Ik heb er een superlekker red-velvet koekje gegeten. Nou ja, koek.

We hebben 's avonds geprobeerd om poffertjes te maken. Het recept was eigenlijk best slecht maar uiteindelijk door zelf wat te experimenteren hebben we ze toch heel lekker kunnen maken! Met het beslag dat overbleef hebben we een soort rare pannenkoeken gemaakt.

De volgende dag hebben we ook nog een verjaardagstaart mogen versieren:

's Middags kwam ik terug en heb ik wat kaartjes geschreven om op te sturen. De dag erna heb ik de enveloppen gekocht, en de dag daarna heb ik op school een groot deel van de enveloppen geschreven en postzegels geplakt. Op donderdag heb ik gepost. Dus het zou kunnen dat ik eerder in Nederland aankom dan de kaartjes. Maar we zullen zien! Dansles die donderdag was heel leuk want de twee Brazilianen doen nu ook dansles.

Zaterdag ging ik met DJ (Brazilië) naar Bogotá. Eerst gingen we naar la Plaza Bolívar, beroemd om de duiven. Dat heb ik zeker meegemaakt!

Ik heb nog geen enge vogelziekte gelukkig. Daarna gingen we naar een winkelcentrum waar we een ijsje hebben gegeten bij crêpes & waffles. Liefdeeee. 

Zondag werd er bij ons thuis een soort barbecue feest gehouden voor moederdag. De hele familie kwam. Na de barbecue hebben we taart gegeten voor de verjaardag van een neefje (1 jaar!).

Daarna kwam er als verassing een Vallenato-groep een soort thuisconcert geven. Dat was heel leuk!

Dinsdag hadden we eindelijk een nieuw klaslokaal!! We zaten echt in een donker gat, en nu is het zo ruimtelijk en licht. Ik praat echt veel te enthousiast over een normaal klaslokaal, maar we hadden echt een (sorry) kutlokaal. 

Op donderdag (17 mei inmiddels) heb ik, terwijl de rest van de school tijdens formación buiten zat te verbranden, 'geholpen met decoratie' binnen. Ik heb echter niks gedaan. Mijn vriendinnen kwamen me van buiten ophalen en zeiden dat ze mijn hulp daar nodig hadden, maar ze hadden me gewoon opgehaald om me uit de formación weg te halen. Het was superchill en we hebben gewoon gepraat en gedanst enzo daarbinnen. 

Vrijdag heb ik met Maaike en een vriendin van haar tickets gekregen voor het Shawn Mendes concert in Amsterdam!! Verder heeft dat niks te maken met Colombia maar het is wel de moeite waard om te zeggen.

Zaterdag ben ik met mijn gastouders, -zusje, -ooms, en -tantes naar een concert geweest van ranchenato: Ranchero en Vallenato. Het was heel leuk! Er kwamen twee Vallenato-zangers (Fabián Díaz en Cristián Better) en een Ranchero-zanger (Jessi Uribe). Fabián Díaz en Cristián Better zijn allebei zoons van beroemde Vallenato-zangers en Jessi Uribe is gewoon heel beroemd op het moment in Colombia. Hier even een filmpje:

Als je goed luistert hoor je mij ongemakkelijk mee nanana'en want ik kende de tekst niet echt maar de melodie wel hahaha

Afgelopen donderdag was het schoolreisje. Van mijn vriendinnen ging alleen Marily mee, dus daar was ik ongeveer de hele dag mee. Eerst gingen we naar Bogotá voor een toneelstuk. Ik begreep niet 100%, maar een groot deel wel, en het was best grappig. Daarna gingen we naar een winkelcentrum. Daar kregen we 2 uur vrije tijd om te lunchen, maar de lunch was wel wat sneller op dus hebben we nog een beetje rondgekeken. Ik heb een boek gekocht dat ik nu al weer uit heb... Na die vrije tijd gingen we (met een lekker sapje van Cosechas) naar de bioscoop. We hebben de Avengers infinity war gekeken. Echt een super rare keuze voor een meisjesschool maar het was best leuk. Ik had alleen de eerste Avengers niet gezien dus ik begreep het niet heel goed. Het was een heel leuke dag!

Dan ben ik nu toch eindelijk klaar. De blog is een stuk langer geworden dan ik hoopte. Sorry daarvoor! Daarnaast heeft hij ook minder foto's want mijn nieuwe sd-kaartje heeft besloten om het te begeven net als de vorige. Nogal kut dit. Ik kan dus alleen foto's die op Google foto's staan gebruiken nu. Maar goed. 

Doeeei! xxx

Wil jij ook 3 maanden of een jaar op uitwisseling? Kijk dan op www.afs.nl 

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin