Ouders op bezoek!

09-04-2018

Deze blog heeft een hele tijd geduurd, maar ik heb er een reden voor! De WiFi in huis was namelijk echt super lang kapot. Die mensen van de WiFi wilden maar niet langskomen, maar het is nu uiteindelijk toch gefixt! Yaaay!

Hoi, trouwens :P

Ik begin nog niet meteen met het vertellen over mijn ouders, want die kwamen pas later, en daarvoor zijn ook nog wat interessante dingen gebeurd. 

Ten eerste wil ik graag even een collectie van zwerfhond-foto's tentoonstellen hier. Er zijn er echt heel veel hier!!

Daarnaast is de hele schoolverkiezing madness deze maanden geweest. Ze doen hier dus verkiezen voor de 'personera' en 'contralora'. Wat zij precies doen weet ik niet precies, maar het schijnt belangrijk te zijn. Iedere once-klas kiest een personera en contralora uit hun klas. Ze moeten dan campagne houden om op hen te laten stemmen. Daar hebben we posters en buttons voor laten drukken etc. We hebben er ook hele leuke foto's voor gemaakt met de klas (voor de dingen die we lieten drukken). Zie hieronder ;) 

Hier is een foto van de campagne die we bij de basisschool deden:

Het idee was dat onze kandidaten zich zouden inzetten voor sport en cultuur, vandaar die kleding. Bij de cierre de campagna (de afsluiting van de campagne) deed iedere klas een dans, en na afloop hebben we wat groepfoto's waaronder deze:

En de uitslag is geworden... Allebei de kandidaten uit mijn klas!! Iedereen was heel blij en toen hebben we ook nog deze groepsfoto gemaakt (ja, er zijn heel veel groepsfoto's voorbijgekomen):

Op deze foto staan ook een paar random meisjes die het meevierden ofzo trouwens.

Tussen al die verkiezingen door had ik ook nog het AFS midstay kamp! Het was in Bogotá, wat wel een teleurstelling was. Ze hadden namelijk in het aankomstkamp gezegd dat we het midstay ergens op een warme plaats zouden krijgen. Toch was het kamp heel gezellig hoor!

Op de eerste dag hebben we gewoon bijgekletst en wat activiteiten gedaan. Op de tweede dag hebben we zo'n beetje de hele dag activiteiten gedaan die nogal saai waren over het algemeen, dus dat was de minst leuke dag. De derde dag was het leukst want toen gingen we met z'n allen naar Monserrate! Daar was ik op zich al geweest, maar het was wel heel gezellig, en nog steeds mooi natuurlijk! Het leuke is ook dat ik op de eerste keer alleen maar lelijke foto's had uiteindelijk, en nu niet. Kijk maar! Dit is trouwens met een vriendin uit Zwitserland.

Na Monserrate gingen we ook nog naar Plaza Bolivar. Daar zijn heel veel duiven, en heel veel verkopers die mais verkopen om de duiven te voeren. Dus wij hadden wat mais gekocht. Dat was heel grappig!

De dag daarna ging ik weer naar huis. De dag dáárna had ik mijn eerste dansles bij la casa de cultura! Het was heeeeeeel leuk!! Daarna had ik ook mijn eerste les muziektheorie die verplicht zijn voor de gitaarlessen waar ik volgende week aan zou beginnen. In Nederland haat ik muziektheorie, maar hier was het heel leuk! De docent is superaardig. Trouwens, om even duidelijkheid te scheppen: we zitten nu op 22 februari. 24 februari (het weekend) ging ik naar een vriendin in Carupa om daar te logeren. Carupa ligt op zo'n half uurtje van Ubaté. Het is daar kouder, en ik was al snotverkouden toen ik aankwam, dus dat was niet echt een goede combi, maar verder was het heel leuk! Ik heb er Nederlands brood gemaakt en we hebben het met hagelslag opgegeten! :D Het was overheerlijk. 

Ik heb daar ook voor het eerst arepa's de mazorca gemaakt, wat mijn favoriete arepa's zijn :) Het was dus heel leuk!

Op woensdag had ik mijn eerste koorles, en mijn eerste gitaarles. Koor is ook verplicht als je een instrumentles neemt. Koor was niet geweldig, maar dat kwam vooral omdat ik naast een nogal ongemotiveerde vals-zingende vrouw zat, die toch wel hard zong waardoor ik mezelf dus helemaal niet meer hoorde. Gitaarles was wel heel leuk! Ik had de eerste les gemist door kamp, dus er was een soort hulpdocent die me goed had geholpen. Hij knipperde wel echt eng-vaak met zijn ogen. :/

Die zaterdag heb ik foto's genomen met twee vriendinnen voor een tijdschrift dat we aan het maken zijn op school. Het was heel gezellig, en de foto's zijn ook heel mooi geworden!

Zondag zijn we met de familie naar Chiquinquira geweest omdat daar een speciale maagd Maria is, of zoiets. We zijn naar twee verschillende kerken geweest. Ik vond het op zich niet leuk want ik geloof niet in God, maar het was wel leuk om Chiquinquira te zien, en het was ook leuk dat we als lunch hadden gepicknickt. :)

Op dinsdag zijn er nieuwe AFS'ers in Ubaté gekomen uit Brazilië! Op woensdag heb ik ze leren kennen (en gitaarles daarvoor geskipt oeps). Er is een jongen genaamd Djailton, maar die mogen we gelukkig DJ noemen, want zijn naam is echt niet uit te spreken. De andere is een meisje genaamd Pamela. Ze lijken me allebei heel aardig! Helaas gaan ze niet naar mijn school :( 

Donderdag was vrouwendag, wat hier best groots wordt gevierd. Er waren een aantal docenten en klasgenoten die snoep gaven, en er werden rozen aan de vrouwen gegeven door de mannen. Helaas ken ik haast geen mannen doordat ik op een meisjesschool zit, dus heb ik geen roos gekregen, behalve een van een klasgenote. Toch was het wel leuk!

Zaterdag ging ik naar Bogotá om mam en pap op te halen! Het was heel raar om hen weer te zien, maar het voelde ook meteen heel vertrouwd. We gingen naar het hotel en daarna heb ik hen een beetje van la Candelaria laten zien, de mooiste wijk van Bogotá (waar het hotel ook was). Ik vond het heel leuk dat ik ze zo kon rondleiden en vertellen! We hebben ajiaco (typisch gerecht van Bogotá) gegeten, en in de hotelkamer heb ik hen wat muziek laten horen van Colombia. Ik bleef bij hen overnachten en de volgende dag hebben we ontbeten in het hotel, en toen gingen we naar het winkelcentrum Titan. Daar hebben we wat kleding gekocht en bij Juan Valdez (de Starbucks van Colombia) wat gedronken. Toen wilden we naar het Botero museum, maar dat was gesloten dus zijn we maar wat meer gaan rondkijken. Na de lunch gingen we naar Ubaté met de bus, waar we opgehaald werden door mijn gastfamilie. Het was heel gek om ze allemaal bij elkaar te hebben, maar leuk!

De volgende dag ging ik wel naar school, maar mijn ouders kwamen even op bezoek om te kijken hoe dat was. Ze werden enorm aangestaard maar op een goede manier ;) Mijn klas vond het ook heel leuk en we hebben in een cirkel op het gras met elkaar gepraat over Nederland en Colombia. Het was heel leuk!

Na school hebben we samen geluncht en toen gingen we naar Santa Barbara. Een soort berg in Ubaté met een kerkje bovenop waar je een heel mooi uitzicht hebt. Daarna zijn we naar Cucunubá geweest, wat een pittoresk (even mams woorden gebruiken hehe) dorpje naast Ubaté is. Het was allebei leuk!

Daarna hebben we in Ubaté samen empanada's gegeten. Hmmmmm! 

De dag daarna ging ik 's avonds met het vliegtuig en mijn ouders naar San Andrés!! Dat is een ontzettend mooi tropisch eiland in de Cariben. Het is deel van Colombia, een soort van zoals de ABC-eilanden van Nederland zijn. We kwamen om middernacht aan dus we zagen nog niks, en in het hotel gingen we meteen slapen. Wat een geweldige verassing was het om de volgende ochtend alles te kunnen zien!! We hadden bij het hotel een soort golfkarretje gehuurd waar we mee over het eiland gingen rijden. Hier volgen wat paradijselijke foto's 😍🌴

Voor de lunch gingen we eten bij een restaurant genaamd Donde Francesca wat echt superlekker was!! Daarnaast was het op het strand wat natuurlijk ook niet verkeerd was! Bij dat restaurant kwam ik Stephanie (Denemarken) van AFS tegen! Ze was op bezoek bij vriendinnen van de Rotary die op het eiland hun jaar hadden, waaronder een Nederlands meisje! It's a small world after all... Na het eten hebben we nog even gezwommen, maar we wilden graag snorkelen dus toen zijn we naar een plaats gegaan waar je kennelijk goed kan snorkelen. Dat was ook zo! Er waren heel veel vissen. Helaas heb ik geen onderwatercamera, maar wel een ongemakkelijke foto met de snorkel op. Hoera!

De volgende dag zijn we eerst naar de oudste kerk op het eiland gegaan. Daar was een torentje op waar je in mocht. Het had een supermooi uitzicht over de zee!! 

Toen gingen we naar een meer met een soort krokodillen. We kregen een rondleiding van een nogal vage gast, maar het was juist heel grappig. Daar hebben we een foto mee, met op de achtergrond de krokodillen.

Daarna zijn we naar de stad 'San Andres' gegaan. Lekker handig om dat dezelfde naam als het eiland te geven :P. Daar hebben we wat souvenirs gekocht, waaronder smaragden oorbellen!! Er is heel veel smaragd in Colombia dus dat is best typisch. Ze zijn heel mooi! Oh ja, en ik heb mijn haar ook deels laten invlechten! Op deze foto zie je de oorbellen en de vlechtjes. Trouwens! Dit was in een fastfood restaurant (wat overigens wel een heel lekker fastfoodrestaurant is) aan het strand!! Geweldig toch!? :D

Toen gingen we terug naar het hotel. Onderweg zijn we ergens gestopt om te kijken of we er konden snorkelen. Er waren echter geen vissen maar wel heel scherp koraal, en daar heb ik me op drie plekken aan geschaafd :( Dat deed super veel pijn in het zoute water, dus zijn we naar het hotel doorgereden.

De volgende dag (inmiddels is het al 16 maart) gingen we naar de haven omdat we met een bootje naar Jhonny Cay gingen. En ja, zo schreef je het serieus. Dat is een eilandje niet zo ver van San Andres. Het was echt zo'n Disney eiland, als je begrijpt wat ik bedoel. Suuuuuuper mooi!! Het was wel best wel vol met toeristen, maar ondanks dat toch heel leuk. Wij kwamen ook redelijk vroeg dus we hadden al een goede plek op het strand bemachtigd. Ik heb er trouwens wel een nieuwe wond opgelopen door een steen... Dan volgen er nu foto's van Jhonny Cay!

Daarna gingen we door naar een ander eiland genaamd Acuario. Nou, dat was niet leuk meer, zoveel mensen dat daar waren!! Je kon haast niet meer lopen! Het was echt prachtig, daar niet van. Het was alleen nogal jammer dat je er door al die mensen haast niet van kon genieten. Ze zeiden ook van tevoren dat je er heel goed kon snorkelen, maar we hebben echt heel weinig vissen gezien. Volgens mij zijn die allang geëmigreerd door de mensenmassa's. We hebben wel een foto kunnen nemen zonder mensen waar je toch ziet hoe mooi het eigenlijk is:

Nee, ik ben niet een persoon die in staat is om een elegante foto in bikini te maken, dus dan maar een gekke. Het bijzondere van dat eiland was trouwens dat het best ver de zee in lag, maar dat het er ontzettend ondiep was, zoals te zien is op de foto. 

Na Acuario nam de tour ons nog mee door een mangrovebos. We hebben redelijk wat oesters gezien :P

Na de tour gingen we in San Andres wat winkels bekijken (dutyfree winkelen hehehe) en toen hebben we avondeten en een ijsje gehad.

De volgende dag gingen we 's ochtends alweer naar het vliegveld :( Daar heb ik een coole foto gemaakt die ik gewoon shameless ga plaatsen hahahah

Dat was dus het golfkarretje. Nou ja, op het vliegveld namen we de vlucht van San Andrés naar Cartagena! De reis was nog niet voorbij! :D Toen we in het hotel aankwamen in Cartagena kwamen we erachter dat ik om een of andere reden echt een bizar hoog bed had. Het was net prinses op de erwt. Er stond ook een krukje naast om erop te klimmen lmao

Daarna hebben we de stad verkend. Het is heel erg mooi!! Alle huizen zijn kleurijk, en ze hebben leuke balkonnetjes met bloemen. 

Daarna hebben we echt het meest cliché ding ooit gedaan: we zijn met paard en wagen door de stad rondgereden. Onderweg sprongen er opeens mannen met gitaren op de koets die Despacito gingen zingen en het was superongemakkelijk. En daarna waren we eigenlijk verplicht om hen te betalen. En later kwam er ook nog een rapper een rap improviseren terwijl hij met onze kar meerende. Hij verwachtte ook geld maar dat vonden we echt te ver gaan hoor... Dus ja dat was niet echt een groot succes, maar we hebben wel veel van de stad in één keer gezien. 

's Avonds hebben we gegeten bij een pizzarestaurant op een heel gezellig pleintje. Ik voelde me voor het eerst sinds tijden heel erg een toerist, wat eigenlijk niet heel leuk was, maar ook wel weer grappig.

De volgende dag gingen we naar 'las bovedas'. Dat waren vroeger gevangenissen in de stadsmuur, maar nu winkeltjes. Als je nu goed naar mijn benen kijkt in de onderstaande foto zul je al mijn wonden van San Andres zien!

Na las bovedas gingen we naar het fort van Cartagena. Het was best mooi. Ik heb er een paar heeeeel leuke foto's met de Colombiaanse vlag kunnen nemen waarmee ik heel blij ben! :D

Na het fort gingen we lunchen en toen gingen we ons even opfrissen in het hotel want het is echt heel warm in Cartagena. Daarna gingen we op zoek naar een hoedje dat mam wilde kopen maar nog niet had gedaan. We hebben hem niet gevonden, maar we hebben wel de crêpes&waffles gevonden, wat echt een geweldig restaurant is en dat ze echt zouden moeten uitbreiden naar Nederland. Echt. Dus daar hebben we avondeten gegeten. 

Toen hebben we nog even rondgestruind door de stad, en daarna gingen we slapen. 

De dag daarna was het alweer tijd om te gaan :( We hebben nog wat rondgelopen in de stad en toen gingen we met het vliegtuig naar Bogotá. Vanuit Bogotá gingen we met de bus naar Ubaté waar het enorm hard regende. Wat een warm welkom lol.Dit was ook de avond dat de WiFi kapot ging door een bliksemschicht, waardoor ik tot de dag van vandaag geen WiFi had. 

Op dinsdag (20 maart) ging ik weer naar school, en mam en pap gingen weer naar Bogotá. Zij gingen een eigen reisje doen naar het koffiegebied en naar Medellín terwijl ik een weekje school zou doen. Het was een leuke week vol met Nederlands eten (dat mam en pap mee hadden genomen) en waarin twee nieuwe Shawn Mendes singles zijn uitgebracht! Echt aanraders by the way. Op donderdag ben ik na dansles naar de 'officiële' welkomst van de nieuwe Braziliaanse AFS'ers gegaan. Dat was ook leuk. 

Op zondag gingen we naar een palmpasen optocht en een kerkmis daarover.            's Avonds zijn mijn ouders in Ubaté aangekomen, maar best laat dus ik had ze nog niet gezien. 

Op maandag ben ik met mijn gastgezin en ouders naar een zoutmijn in Menocón geweest. Het was heel apart, maar wel mooi. 

Die nacht ben ik bij mijn ouders in het hotel gebleven. Het is een hotel iets buiten Ubaté dus het ligt heel mooi in de bergen. Bij het ontbijt de volgende ochtend was er een katje dat de hele tijd op schoot sprong wat heel schattig was. Ook was er een schildpad! Na het ontbijt gingen we wandelen in het hotel (het terrein ligt dus in de bergen dus ze hadden allemaal wandelroutes enzo). We hebben muurtekeningen van de Muiscas gezien: een soort Aztecen, maar dan van dit gebied. Daarnaast was het sowieso een leuke route om te wandelen.

Na het wandelen werden we opgehaald door mijn gastgezin en Draco (de hond) om naar 'el Hato' te gaan. Dat is een stuwmeer in de buurt van Carupa. Het was best leuk om daar te wandelen, maar er was een stuk waar de brug was ingestort, dus moesten we proberen om door de modder heen te komen. Ik ben helaas met mijn voet erin gezakt en heb ik mijn schoenen moeten wassen :( Verder was het wel heel leuk en mama heeft zoals altijd prachtige foto's van de hond gemaakt.

Daarna gingen we (na even schoenen gewisseld te hebben) naar een AFS meeting. Ik moet sociaal werk doen nu. Mijn plan is om bij de Engelse lessen te helpen die mijn gastmoeder aan haar kindjes op de basisschool geeft. De meeting was ook gewoon gezellig en aan het einde zijn mijn ouders ook gekomen om iedereen te leren kennen. We hebben met iedereen geluncht en toen ging ik met mijn ouders op zoek naar de kapper in Ubaté. Het duurde een tijdje tot ik het had gevonden, maar uiteindelijk was het gelukt. Toen zei ze dat ik over anderhalf uur terug kon komen dus ben ik met mijn ouders even wat gaan drinken in Ubaté. Daarna heb ik dus mijn haar geknipt en nu is het ongeveer tot mijn schouders. 

OHJA! Helemaal vergeten te zeggen, maar ik had deze week dus vrij, omdat het 'semana santa' is. Dat is zeg maar de week van Pasen. 

Op woensdag de achtentwintigste vertrokken we om 2 uur 's ochtends uit Ubaté richting Chicamocha. Er gingen een heleboel mensen mee. Mijn gastgezin, familie van de kant van mijn gastmoeder en mijn ouders. Na een tijd rijden kwamen we aan bij parque nacional del Chicamocha. Dat is een soort entertainmentpark met een heleboel dingen die je kan doen. Eerst zijn wij met de kabelbaan van de ene berg naar de andere gegaan. We hadden een spectaculair uitzicht! Aan de overkant waren ook allerlei activiteiten die je kon doen, en mooie uitzichtpunten. Na een tijdje staken we weer over naar de andere kant. 

Op de oorspronkelijke berg hebben we nog even een monument bekeken, en een komische 'schaatsbaan' van kunststof, maar iedereen had het verschrikkelijk heet dus zijn we naar het zwembad gegaan. Het was heel erg mooi gelegen!! Het water was wel overal ondiep in het zwembad, maar wel verfrissend. We hebben wat chips gegeten op de grond voor het zwembad want je mocht geen eten mee naar binnen nemen. Na het zwemmen zijn we naar het hotel gereden.

Bij het hotel hebben we geluncht hoewel het al avond was. Ik heb geit gegeten! Dat is kennelijk typisch van hier, en eigenlijk was het heel lekker! Ik moest wel denken aan mijn eigen geitjes :( Na het eten ging ik slapen want ik was bekaf (we waren om 2 uur opgestaan remember). De douche in het hotel was trouwens eerder een tuinslang te noemen hahahha. Maar op zich ben ik daar wel aan gewend, het gebeurt wel vaker in Colombia. Douches zijn niet hun specialiteit hahahahhaa. Ohja, er viel ook nog een mini schorpioen van mijn tas af in de hotelkamer, wat best vreselijk was!

Ohja en nog iets anders! Ik heb mieren gegeten! Dat is iets typisch van het departament Santander dus ik dacht: waarom niet? Nou, het bleek best vies te zijn wat ik eigenlijk wel had kunnen verwachten. Ik hoopte op wat beters! Er zijn namelijk best veel mensen die positief zijn over insecten eten... >_<

De volgende ochtend na het ontbijt kwam er een papegaai op mijn schouder zitten wat ik heel erg leuk vond! 

(volgens mij wilde hij mijn ijsje hebben)

Daarna gingen we naar een dorpje genaamd Barichara. Het was (ik ga het nog een keer doen) een heel pittoresk dorpje! Alles was in koloniale stijl in het wit met groen. Na dat bezoek gingen we weer terug naar Ubaté.

Op vrijdag gingen we met zijn allen (a.k.a. mijn gastgezin en mijn ouders) de viacrucis lopen. Dat is zeg maar een wandeling zoals Jezus dat deed met het kruis. Maar dan zonder kruis ;) Het was best leuk, want we waren gewoon aan het wandelen. Daarna gingen we even naar huis om uit te rusten en toen kwamen mijn ouders vanuit hun hotel om bij ons thuis te lunchen. Het was heel lekker!! 

Zaterdag gingen we naar Villa de Leyva, waarvan ze zeggen dat het de mooiste plaats van Colombia is. Het was inderdaad heel mooi!

 We hebben daar een tijdje rondgelopen en toen gingen we met squads rijden. Ik ging achterop bij mijn gastmoeder. Het was niet echt leuk eigenlijk want het was aan het regenen en we werden alleen maar heel vies en koud. Vooral mama was er erg aan toe!

Toen gingen we maar naar huis toe want zo konden we niet rondlopen in Villa de Leyva. Daar hebben we ons schoongemaakt en toen gingen we fastfood eten als lunch/avondeten. Het laatste avondmaal voor mam en pap... Ze hebben aan mij en aan mijn gastgezin een heel lief kaartje gegeven en toen gingen we weer naar huis en zij naar het hotel.

Op zondag reden we naar het vliegveld om hen weg te brengen. We moesten meteen afscheid nemen want de auto mocht daar niet blijven staan. Het was best jammer, maar het duurt toch nog maar drie maanden!

Sorry voor het ontzettend lange verhaal! Ik ben nu klaar. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, en binnenkort ga ik een blog schrijven over eten! (LOVE ETEN)

Nou, joeee! xxx

Wil je ook een trimester of jaar naar het buitenland? Kijk dan op www.afs.nl !

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin