Medellín tripje en meer updates

07-02-2018

Hoi allemaal! Ik ben een tijdje weggeweest, maar ik ben nu zoals jullie zien weer terug! 

De vorige blog eindigde ik met 3 januari, maar ik ben nog iets vergeten om van die dag op te schrijven. Ik ben namelijk met mijn gastgezin en wat bevriende families naar Cucunubá geweest. Dat is een dorp in de buurt van Ubaté dat kennelijk ieder jaar rond de feestdagen mooie lichtjes in het hele dorp heeft. Daarnaast bleek het ook nog een mooi dorp op zichzelf te zijn. Dat was dus een leuk uitstapje!

Op 5 januari ben ik met mijn gastgezin en mijn gastopa en -oma naar Guatapé en Medellín geweest! Op de eerste dag zijn we lekker vroeg om 3 uur 's ochtends opgestaan. Ik wil graag verduidelijken dat die 'lekker' in de vorige zin sarcastisch bedoeld is. Nou ja, toen reden we een heel eind, en kwamen we langs een heel mooi uitzicht dat je hieronder kunt zien.

Ik was letterlijk en figuurlijk in de wolken! ;) Nadat we dus een heel eind gereden hadden kwamen we om ongeveer 10 uur aan bij het huis van Pablo Escobar! Op zich hebben we het huis niet gezien, maar hij had een heel groot landgoed waar nu allerlei themapark dingen op zijn gebouwd. Er waren een paar waterparkjes en er was een soort dierentuin! Daarnaast was er ook een Afrikaans museum, hoewel ik nog steeds niet begrijp waarom dat er was, aangezien ik niet echt een Afrikaanse connectie zag met Pablo Escobar. In de dierentuin waren trouwens echt gave dieren, die Escobar kennelijk ook echt heeft gehad in de tijd dat hij er nog woonde. Ik heb onder andere leeuwen, tijgers, zebra's, neushoorns, olifanten en nijlpaarden gezien!! 

Daarna moesten we een hotel zoeken, omdat het al laat was. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een hotel waar de badkamer geen deur had! Dat was een interessante ervaring ;P Het was nog even een schepje bovenop de badkamer van de Amazonereis met alleen een doorschijnend gordijntje ertussen. 

De volgende ochtend gingen we weer verder onderweg. Toen we stopten voor het ontbijt stuitten we op een prachtig uitzicht! Ik moet zeggen dat je hier in Colombia onderweg naar waar dan ook eigenlijk altijd wel een heel mooi uitzicht hebt. Ik kan me nog herinneren dat toen mijn gastouders Sophie en ik voor het eerst van het AFS kamp ophaalden we naar Ubaté reden, en dat Sophie en ik naar buiten staarden en van die bewonderende piepgeluiden maakten. Het is nu allemaal normaler, maar echt niet minder mooi! Dus hier even de foto's die ik bij het ontbijt heb gemaakt. (En ja ik ben er vandaag achter gekomen dat je beschrijvingen bij de foto's kan voegen)

Daarna gingen we naar Guatapé. Daar is een beroemde berg die trappen heeft tot de top. Ook hebben alle huizen in het dorp heel mooi en vrolijk houtsnijwerk. We zijn eerst naar de berg gegaan. Na ongeveer 800 treden (met de grootouders erbij!) kwamen we aan bij een ontzettend mooi uitzicht! (Wanneer is er ook niet een mooi uitzicht in Colombia ;) ) Na de berg weer afgedaald te hebben deden mijn knieën pijn en gingen we naar het dorp. Dat was heel mooi kleurrijk en lag aan het water. Daar plaats ik lekker ook een paar fotootjes van hieronder. En ja, het zijn er heel veel! Het was gewoon heel fotogeniek!!

Na Guatapé gingen we eindelijk naar Medellín! De eerste dag hebben we er op zich niet heel veel gedaan, omdat het heel moeilijk was om een hotel te vinden, dus dat duurde een tijd. Ik heb wel wat foto's vanuit de auto gemaakt. Het was supermooi! Medellín is veel moderner en groener dan andere steden waar ik ben geweest in Colombia. Op de eerste avond zijn we met de metro naar het centrum geweest om de lichtjes te bekijken, want ook hier was dat heel mooi. De metro van Medellín is de eerste en enige metro in Colombia, dus voor mijn familie was het een heel bijzondere ervaring. Ze gingen voor het eerst een metro in! Het was best gek om voor te stellen voor mij. Daarom sta ik ook zo ongemakkelijk op die foto bij de metro hahaha

De volgende dag gingen we naar een park met waterfonteintjes wat kennelijk ook uniek was voor Colombia, wat ook weer moeilijk was voor mij om te geloven. Verder was het wel een mooi modern park!

Daarna gingen we naar een park met standbeelden van Botero. Dat vond ik heel leuk! Vooral die hieronder die 'pensamiento' heet omdat hij dus dacht aan die vrouw en dat nogal letterlijk te zien is in het standbeeld, en dat vond ik leuk bedacht, en de dieren vond ik ook heel leuk.

Daarna namen we de metro naar een station waar je een téléférico kon nemen, wat officieel ook deel is van het openbaar vervoer. Niet dat het echt werkt door al de toeristen. Ik heb trouwens geen idee wat het woord in het Nederlands is, daarom zei ik het in het Spaans, maar je zult het wel zien in de foto's.

Dat was dus wel gaaf! De ramen waren alleen extreem vies/troebel dus de foto's die ik daar heb genomen zijn ontzettend lelijk geworden. Ik kan hier er wel een plaatsen zodat jullie een soort idee krijgen van hoe het er uitziet. Heel gaaf dus!!

Daarna gingen we naar Pueblito Paisa. Dingen/mensen uit Medellín zijn Paisa. Het was een klein dorp-achtig iets (hoewel het gewoon in Medellín lag) met typische huizen van Medellín. Dit vond ik wel heel crowded met toeristen, maar op zich was het wel mooi. 

De volgende dag gingen we alweer weg. Deze keer reden we aan één stuk door, behalve voor korte tussenstops. 's Avonds kwamen we terug aan in Ubaté en na de nieuwe douche geïnstalleerd te hebben gingen we toen eindelijk slapen! Hoeraaa! 

Twee dagen later ging ik op weg naar Sogamoso om op bezoek te gaan bij Ariët (de andere Nederlandse AFS'er hier). Na een hele tijd oncomfortabele busritjes te hebben genomen kwam ik eindelijk aan! Ariët heeft me op een kleine tour genomen van Sogamoso. Ook zijn we naar haar school geweest, die privé is. Ik geloofde mijn ogen niet! Ze hadden letterlijk een kerk ín de school!!! Na die tour hadden we afgesproken met Ludvig uit Zweden. Dat was superleuk! De volgende dag hebben Ariët en ik een Nederlands brood gemaakt. Het was overheerlijk!! Helaas duurde dat en de lunch iets langer dan verwacht en voor ik het wist kon ik eigenlijk niet meer naar huis gaan, dus moest ik, "helaas", nog een nachtje blijven! We hebben die avond en de volgende dag samen naar muziek geluisterd, wat grappige filmpjes gekeken en gewoon gepraat. Het was heel gezellig!

Maandag de vijftiende was weer mijn eerste schooldag. Dat was heel saai: de directrice van de school praatte echt voor drie uur (geen overdrijven) en stelde in haar speech zelfs het schoonmaakpaneel voor. Het was wel leuk om iedereen weer te zien, behalve een paar vriendinnen die naar een andere school waren gegaan :( De rest van de schoolweek was wel leuk, want ik kon eindelijk een beetje participeren in de lessen! 

Op zaterdag ging ik met Sylvain naar Bogotá om een Franse AFS vriend van hem op te halen. Helaas gebeurde wat ik al vreesde: ze praatten bijna de hele tijd Frans met elkaar. Gelukkig hadden we afgesproken met een meisje uit Bogotá dat binnenkort met AFS naar Duitsland gaat. Met haar was het wel gezellig. We zijn met zijn allen naar het goudmuseum geweest. Dat vond ik leuk! Er waren heel veel van die typische inca/azteken figuren te zien!

Maandag heb ik afscheid moeten nemen van Sophie. Ze gaat terug naar Duitsland... Het was heel jammer, maar we gaan sowieso afspreken als ik ook weer terugben! Sorry Sophie dat ik deze foto plaats!

Toen was ik helaas de rest van de week ziek :C Na die week had ik een gesprek met mijn AFS vrijwilliger omdat ik me hier heel vaak erg verveel. We hebben het opgelost! Ik heb Harry Potter boeken in het Engels gekregen (Ik zit nu in het vierde deel al, oeps...), we hebben me ingeschreven voor gitaarles en  traditionele dansles, én hij leent me zijn keyboard en gitaar voor de rest van mijn uitwisseling!! Ik ben nu echt een blij ei :))) Dat gesprek was trouwens op 30 januari, de dag dat ik precies op de helft van mijn jaar zat! Kunnen jullie je dat voorstellen?? Ik niet!! 

Op school ben ik begonnen met 'horas sociales'. Dat doen alle laatstejaars, en het houdt in dat ze op een of andere manier helpen in school. Ik houd samen met een paar vriendinnen de schooltuin bij! Het was wel grappig, want we hebben echt extreem veel slakken daar weggehaald.

Vandaag heb ik trouwens eindelijk mijn Nederlandse souvenirtjes aan schoolvriendinnen gegeven. Dat vergat ik altijd. Hier is een prachtige foto zonder geforceerde lach met een van die vriendinnen en haar cadeautjes:

Trouwens Mirte, Veerle en Marshall, als jullie goed kijken zien jullie jullie sleutelhangers op mijn rugzak!!

Dat was het wel zo'n beetje denk ik. En ik weet dat het niet een beetje was, het was een heel groot verhaal, maar ik ben ook best lang weggeweest!! 

Oh ja! Ik weet eigenlijk niet of ik dit al heb gezegd maar volgens mij niet. Mijn ouders komen in maart hier op bezoek!! We gaan samen reizen naar San Andres en Cartagena en ze gaan heel veel dingen die ik mis uit Nederland meenemen, waaronder henzelf natuurlijk! Ik heb er superveel zin in al!

Dan ben ik nu eindelijk klaar. Doeeeei!!

Wil je ook een jaar of trimester naar het buitenland? Kijk dan op www.afs.nl

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin