Guess who's back, back again

25-10-2017

Hoi! Ik verveelde me en het is al een tijdje geleden dus ik dacht: waarom niet een nieuwe blogpost schrijven? Dus hier komt het dan :)

Ten eerste, Luna is weggegaan naar Bogotá omdat ze van gastgezin is gewisseld, dus zij zal niet meer echt in mijn verhalen voorkomen. Eerst nog wel toen we les mochten geven aan onze dansklas. Dat was echt heel leuk! Ik wil later ook dansdocent worden! De docent vroeg of we een choreografie wilden maken en die dan zouden aanleren in de komende lessen en we zeiden ja. Maar toen ging Luna redelijk onverwacht snel wisselen van gastgezin, dus heb ik gezegd dat ik het toch niet wil doen. Ook omdat ik denk dat die dansklas liever gewoon hun eigen stijl doet, en het lijkt me niet leuk om dan zoveel moeite te doen zonder er veel voor terug te krijgen. Nou ja! 

In de afgelopen tijd zijn er twee keer markten op school geweest met winkeltjes van leerlingen. Dat is leuk want er is vaak heel lekker eten! 1 van die markten was op 'Jean Day', de dag op mijn school waarop je in je eigen kleding kan komen. 

Zaterdag (7 oktober) ging ik dansen met een klas uit mijn jaarlaag voor het vijftienjarig jubileum van de kathedraal van Ubaté. Daar wilde ongeveer ieder meisje nog even met me op de foto dus hier zijn foto's daarvan. Het was heel grappig, want niemand wist van tevoren dat het voor de kerk was en het was niet bepaald een dans geschikt voor in de kerk als je begrijpt wat ik bedoel hahaha

Hier is ook nogal duidelijk te zien dat ik echt te lang ben :P. 

Maandag was het rooster anders. De uitleg is dit: officieel gezien was het vakantie, maar omdat de docenten op een ander moment staken voor een beter salaris werd er alsnog les gegeven in de vakantie, alleen niet alle docenten deden mee. Ik had alleen niet door dat het anders was dus ik was in normaal uniform gekomen, terwijl we sport hadden en dus in een sportuniform moesten komen. Daardoor hoefde ik lekker niet te gymen :). Normaal vind ik gym echt leuk, maar hier niet. LETTERLIJK het enige wat ze doen is basketbal en volleybal. OOIT. In hun HELE schoolcarrière! Heel raar en doodsaai. 

Maar omdat het dus officieel vakantie was mocht je thuisblijven. Dat deed ik dinsdag. Woensdag bleef ik ook thuis en kwam ik erachter dat mijn haar zo vettig was omdat ik het had 'gewassen' met conditioner. Taalbarriëres toch ook... Donderdag bleef ik ook thuis en toen ging ik stamppot voor lunch maken. Hier is de grootste maaltijd namelijk de lunch. De stamppot was overigens echt helemaal mislukt en ik miste echt mijn vader, maggi juspoeder en een stamper, dan was het sowieso veel lekkerder geweest. Vrijdag ben ik wel naar school gegaan trouwens, want na een tijdje verveel ik me best wel thuis.

Die zaterdag kwamen er vrienden van mijn gastouders op bezoek. Leidy vroeg me of ik mijn camera zondag wilde gebruiken voor een optocht van oude fietsen waar die vrienden in mee zouden gaan doen. Dat vond ik superleuk, want ik wilde al een tijdje mijn camera ergens voor gebruiken alleen ik wist niet voor wat! Dus ik ging enthousiast mijn camera halen om hem op te laden, en toen is hij van de bank op de grond gevallen. De lens is helemaal kapot, en nu moet ik een nieuwe kopen. Toen was dus mijn hele avond verpest :(

De volgende dag heb ik heel leuk gepraat met die vrienden, want ze waren heel geïnteresseerd en ik heb meestal een beetje stimulering nodig om in het Spaans te praten, zoals heel veel vragen omdat ik het anders moeilijk vind om zinnen te vormen. En ze vroegen dus heel veel dus dat was leuk! En ik heb ook nog gedanst met een van de vrienden want Colombia ;) En we hebben gebarbecued en ze vonden het wel sfeervol om foto's bij het vuur te nemen denk ik dus vandaar deze foto's :P

Maandag was ik weer vrij van school want het was een feestdag kennelijk (heb ik niks van gemerkt maar oké hahahaha). En ja, eigenlijk heb ik de hele dag in bed gelegen. Ik moet zeggen dat ik me pittig erg verveel hier altijd als ik vrij ben. Maar omdat ik me zo verveelde heb ik een lijst gemaakt met dingen die ik kan doen als ik me verveel en nu gaat het beter met de verveling! 

Deze week was het de hele week semana cultural, dus we hebben allemaal bijzondere dingen gedaan. Dinsdag hebben we eerst heel lang naar allerlei culturele stukjes van leerlingen gekeken en daarna hadden we geen les dus konden we lekker kletsen. 

Woensdag gingen we met de hele school de berg op lopen. Op zich leuk, maar het moest met de schoenen van het sportuniform, en dat zijn echt de meest verschrikkelijke schoenen ooit en ik kwam terug met heel erge blaren :( Die middag gingen we met allerlei leraarvrienden van mijn gastmoeder barbecueen en dat was heel gezellig! En die donderdag was een markt, maar mijn klas moest een soort politie achtig iets zijn, en ik moest met vriendinnen bij een soort fotolijst staan. Iedereen wilde met mij op de foto in plaats van met alleen hun vriendinnen wat echt heel grappig was voor mij. Weet ik ook eens hoe het voelt als bekendheid!

Vrijdag ben ik 's Ochtends meegegaan naar de kleuterklas van mijn gastmoeder waar ik Engelse uitspraak heb aangeleerd aan de kinderen. Toen kwam Sylvain ook naar school en samen zijn we naar de bus gelopen. We gingen namelijk met AFS naar Villavicencio! Sophie was verder de enige die ook uit Ubaté meeging. In de bus was ene televisietje met onder andere muziek erop. Sophie en ik gingen de afspeellijst met Engelse muziek luisteren wat heel grappig was, want het was echt muziek uit 2000 ofzo. In Bogotá hebben we met de AFS begeleider die met ons mee was hamburgers gegeten en daarna gingen we met de bus naar Villavicencio. In de bus ontmoette ik een heleboel nieuwe mensen omdat er twee AFS kampen waren, en ik dus lang niet iedereen nog had gezien. De busrit duurde best lang, maar het was het waard, want in Villavicencio was het lekker warm en het hotel was heel mooi! Er was zelfs een zwembad met glijbaan :D 

De volgende dag hebben we allerlei typische AFS-activiteiten gedaan die zeg maar je in spelvorm leren over situaties in een uitwisselingsjaar. Er waren namelijk ook Colombianen bij die volgend jaar op uitwisseling gaan, dus het was een beetje verplicht, maar ook leuk hoor! Daarna hebben we heel veel gezwommen en dat was natuurlijk ook heel leuk, vooral in het weer van Villavicencio, wat iedere dag rond de 30 graden is. 's Avonds hadden we een soort dansfeest en hebben we ook allemaal in het zwembad gedanst en typische dansen aangeleerd en het was echt heel leuk! De dag daarna hebben we Villavicencio bezocht. Ik vond het echt een mooie stad! Helaas moesten we daarna al redelijk gauw weer terug naar huis, maar het was superleuk en ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt. Dan nu foto's!

Nou dat was alles wel! Sorry dat ik zo veel heb geschreven, ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vonden! Ergens na 16 november komt er een blog over de amazonereis van AFS :D

Groetjes! <3

Wil je ook een jaar/trimester naar het buitenland? Ga dan naar www.afs.nl

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin