De decemberdagen

03-01-2018

Ho ho hola! Ik ben weer terug, en deze keer heb ik verhalen over kerst en oud & nieuw!  Maar daarvoor was er nog een belangrijke voetbalwedstrijd waar ik toch wel graag even aandacht aan wil besteden.

Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel passie voor voetbal gezien. Het was de finale van Colombia, met de Millionarios tegen Santafe. Mijn familie is uitgedost in millionarios merchandise in het café van mijn oom gaan kijken. De Millionarios wonnen de wedstrijd (yay!!), maar wat ik niet had verwacht was dat mijn familie op de tafel van het café zou dansen! Daarna gingen we in de auto rondrijden door de straten met een paar mensen uit de ramen hangend met vlaggen van Millionarios in hun handen. Daarnaast speelde er heel harde muziek van de Millionarios door de speakers en toeterden we de hele tijd. Zo reden we tot we bij het grootste plein in het dorp aankwamen waar heel veel supporters waren die allemaal ook aan het vieren waren. Daar plaats ik wel even een filmpje van hieronder. Het was nogal bizar!! 

Dan nu over naar kerst. In de negen dagen voor kerst wordt iedere dag een novena gehouden. Dat is een soort bijeenkomst in een huis met familie en vrienden waar wordt gezongen, teksten worden gelezen van de bijbel en wordt gegeten. Voor mij, die niet Christelijk is, voelde het af en toe een beetje raar omdat ik in de liedjes 'kom naar onze ziel' zong (sorry maar dat vind ik echt griezelig klinken), maar het eten was leuk, en in ieder geval was het in liedvorm. Op 24 december verzamelde we ons met de familie 's avonds. Om 12 uur 's nachts zei iedereen 'feliz navidad' en iedereen gaf elkaar knuffels. Het was een beetje als nieuwjaar vond ik. Daarna gingen we een tamal eten, typisch eten voor kerst. Na de tamal was het tijd voor cadeautjes. Ik heb een knuffel van een varken, een haarspeldje van de Colombiaanse vlag, twee armbandjes en oortjes gekregen :) Hieronder plaats ik een foto van een buñuelo op een novena. Dat is ook typisch eten voor kerst. Het is een soort oliebol, maar dan met kaas. Ook een video van een novena:

Ik ben helaas vergeten om foto's te maken met kerst, maar ik heb wel foto's van wat we de dag erna hebben gedaan. We zijn namelijk naar een zwembad geweest met de familie in een warmere plaats (Moniquira). Dat was heel leuk! 

 Na het zwemmen heb ik een spel gespeeld dat kennelijk al oorsprong heeft bij de mensen die daar vroeger al woonden. Je moet een soort steen in een bak met modder gooien. Als het een splotsj geluid maakt krijg je een punt en als het in het midden is krijg je 6 punten. Zoiets, maar ik weet de regels niet heel goed, ik deed mee voor spek en bonen :P. Hieronder plaats ik een foto, en ja, ik heb echt een lelijk shirt aan. Het is traditie om op 25 december nieuwe kleding aan te trekken, en ik heb dat shirt echt gekocht onder druk van de familie die zei dat het mooi was. Ik ga het na die dag ook niet meer aantrekken want het was ook nog eens heel oncomfortabel... No offense naar mijn gastfamilie als die dit leest hoor! Het is gewoon niet echt mijn smaak, dat is niet jullie fout. 

Op 26 december ontving ik een filmpje van mijn Nederlandse familie die 'fijne kerstdagen Sammie' zeiden, wat ik echt super lief vond!! <3

Op 31 december heb ik om 18:00 met huis gebeld, want toen was het middernacht in Nederland. Ik vond het heel leuk om mam, pap, Sultan en het vuurwerk te zien! Daarna kwam het oud & nieuw van Colombia. Eerst gingen we naar de moeders' kant van de familie. Daar aten we ajiaco (typische soep). Toen gingen we naar de andere kant van de familie. Daar aten we ook ajiaco! Daarnaast mocht ik meerijden met een oom in zo'n Italiaans-achtig Piaggo wagentje gereden wat ik leuk vond! Ook heb ik 12 druiven gegeten, voor iedere maand één. Daarnaast stopten familieleden linzen in mijn jaszakken, omdat dat rijkdom belooft in het volgende jaar (ik vraag me nog steeds af waarom linzen, maar ja, rijkdom is altijd welkom). Er was ook een vuur en een beetje vuurwerk. Wel een stuk minder omdat vuurwerk hier niet legaal is, maar de politie doet er volgens mij niet heel veel aan. We hebben na al die tradities ook nog gedanst :)

Hieronder zien jullie een foto van nog een Colombiaanse nieuwjaarstraditie. Onze familie heeft dat niet gedaan, maar de buren wel. Ze maken een pop die henzelf uit 2017 moet voorstellen, die ze dan verbranden in het nieuwe jaar. Vrij letterlijk een schone lei zeg maar.

Op 1 januari zijn we naar een feest geweest in Barbosa waar iedereen elkaar onderspuit en -gooit met zeep en meel. Het klinkt nogal apart, maar het was heel leuk! Een goed begin van 2018!

3 januari heb ik afscheid genomen van Sirada, de Thaise AFS'er in Ubaté. Zij is hier al vanaf het begin van 2017 en gaat dus nu weg... :( Eigenlijk gaat ze weg op 10 januari, maar ik moest eerder afscheid nemen. Ik ga namelijk met mijn familie naar Medellín morgen! 

Dus daar zal ik over schrijven in de volgende blog! Ook wil ik binnenkort nog een blog schrijven over het eten, want dat is echt iets heel anders hier. Maar nu even niet! Dus doeeeeg! 

Wil je ook een jaar of trimester naar het buitenland? Kijk op www.afs.nl

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin