Amazonereis!

21-11-2017

Hoi allemaal! Ik begrijp dat jullie graag willen horen over de amazonereis, en deze titel is ook nogal misleidend, maar er zijn daarvoor ook nog dingen gebeurd! Ik zal het kort houden! Oh, en ik plaats even een leuke foto hier voor een leuke thumbnail.

31 oktober was het Halloween, wat ik in Nederland nog nooit had gevierd, dus ik vond het leuk om een keer mee te maken! Ik ging als een Nederlandse, want mijn moeder had voor vertrek een "Nederlandse" jurk voor me gekocht, dus dit leek me een goede kans om hem te gebruiken. Op school was er een soort feest 's middags met dansen, maar ik heb niet gedanst want als het 12 uur 's middags is en er is een heleboel licht in de zaal kan ik er echt niet inkomen... We hebben wel genoten van de Halloween snap filters hahaha. Na school ging ik met Carol en haar vriendinnen mee naar een soort feest op een plein, maar het was echt hondenweer dus wij waren koud en doorweekt en er kwam niemand opdagen voor het feest. Beetje jammer, maar ik heb nu wel leuke foto's voor de kathedraal van Ubaté! Omdat ik het zo koud had ben ik met mijn gastmoeder en -broertje snoepjes uit gaan delen aan de kinderen die langskwamen. 

Van 5 op 6 november kwam Sophie logeren! Op de zesde moesten we 's ochtends mee wandelen in de bergen. We zijn volgens mij echt naar het hoogste puntje dat er in Ubaté is gelopen, we waren halverwege al helemaal doodop! Het was wel een heel mooi uitzicht, maar we bleven helaas maar een paar minuutjes op de top voor we weer naar beneden gingen. 's Middags hebben Sophie en ik kleding voor de amazonereis gekocht en Sirada ging gezellig mee. Je moet voor de amazone namelijk allemaal lange katoenen kleding omdat dat veiliger is voor de beestjes. 

Nou dan zijn we nu eindelijk aangekomen bij het interessantste! Zondag de twaalfde van november vertrokken Sylvain, Sophie en ik met de bus naar Bogotá. Daar hebben we geluncht met vrienden uit Bogotá die in februari met AFS naar Duitsland gaan. Ook hebben we overal gezocht naar een nieuwe lens voor mijn camera maar ze hadden hem nergens, dus toen zijn we maar naar het kantoor van AFS gegaan :(. 

Bij AFS hebben we gelogeerd en de volgende ochtend gingen we met zijn allen naar het vliegveld van Bogotá! Het was heel leuk, want ik had heel veel mensen al een hele tijd niet meer gezien, en nu dus wel :). Onze vlucht had echt heel veel vertraging dus we hebben de hele tijd een beetje op de vliegveldvloer gezeten, maar het was wel heel gezellig. Ik had een heel speciale outfit aan. We hadden namelijk voor de reis rubberen laarzen nodig, en ik had ze in fuchsia gekocht (er waren geen andere in mijn maat, maar ik vond het wel leuk eigenlijk hahahaha), maar aangezien rubberen laarzen nogal groot zijn was er geen ruimte in mijn koffer en zo kwam het dus dat ik over het vliegveld liep met mijn fuchsia laarzen en gele rugzak. Ik heb er oprecht veel complimentjes over gekregen. Maar goed, we zijn dus uit eindelijk wel vertrokken ;). 

Toen we aan kwamen vliegen zagen we alléén maar bomen, echt zoals in die natuurdocumentaires van tv! Heel gaaf!!! Toen namen we een busje naar een aanlegplaats van een boot, want we zouden met de boot gaan. Daar kwam ik erachter dat ik mijn telefoon niet meer bij me had. Ik weet nog steeds niet precies hoe ik hem kwijt ben geraakt, maar ik heb hem niet meer :(. Dat betekende dus dat ik de hele amazonereis geen foto's kon maken, omdat ik ook geen lens voor mijn camera had kunnen vinden. Dat vond ik echt heel kut (sorry voor mijn taalgebruik), maar ik had al mijn andere foto's in ieder geval op Google foto's. Dus van alle foto's die ik van de reis ga plaatsen hier gaan de credits naar iemand anders. 

Nou ja, daarna gingen we dus met de boot. We voeren heel lang totdat we bij een soort meer waren. Daar bleven we drijven en toen zagen we de roze en grijze rivierdolfijnen! Dat was zo gaaf! Ik heb nog nooit wilde dolfijnen gezien, maar al helemaal geen roze!! Daarna stapten we heel dichtbij van de boot in Puerto Nariño waar onze hotels waren (we moesten in verschillende omdat we zo'n grote groep waren). Ik kreeg een kamer met Sophie. De badkamer was niet afgeschermd met een deur maar met een doorschijnend gordijn! Het was wel heel gezellig met een ruimte waar je kon chillen met hangmatten. De avond van aankomst gingen we naar een lokale stam, de Tikuna. We mochten met hun mee een traditionele dans dansen en ze hebben ons heel veel informatie verteld over hun gebruiken. Het was heel interessant! 

De volgende dag gingen we vroeg in de ochtend varen naar een meer, waar we vanuit de boot in het water sprongen. Dat was zo gaaf! Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ik in de Amazone heb gezwommen!! 

Daarna gingen we met de boot naar een eiland waar een andere Tikuna stam woonde. De mensen van de stam hebben ons geleerd hoe we armbandjes konden vlechten, en we mochten ze ook houden!

En op hetzelfde eiland hebben we een Braziliaanse appel gegeten, wat heel apart is.

Daarna gingen we weer met de boot naar een ander eiland. Op dat eiland gingen we lunchen en gingen we apen bekijken! Er was een soort herstelkliniek voor apen die eerst in gevangenschap leefden. De apen werden losgelaten en ze hebben op mijn hoofd en schouders gezeten en gespeeld! Ik heb er helaas geen foto van maar wel van de aapjes zelf :) Na de apen hebben we een voetbalwedstrijd tussen de AFS-jongens en de jongens van het eiland bekeken, en daarna was er nog een soort ritueel dat ze wilden laten zien en waar wij weer in mee mochten dansen.

Daarna gingen we terug, en omdat de zonsondergang supermooi was heb ik daar ook nog wat fotootjes van.

De volgende dag pakten we onze koffers in en voeren we daarmee naar een nieuw eiland. Maar dit was niet zomaar een eiland, dit was in Peru! De koffers werden apart naar ons nieuwe hotel gebracht en wij gingen een wandeling maken door het regenwoud naar het hotel toe. Het was heel speciaal, omdat je allemaal dingen voorbij zag komen die zomaar op tv zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld van die mieren die in een rijtje over een tak lopen met blaadjes boven hun hoofd. Ook hebben we wilde aapjes gezien! Bij het hotel mochten we allerlei leuke activiteiten doen. Eerst ging ik met een soort grote kano mee varen en daarna ging ik zwemmen. Toen ging ik vissen, maar daar had ik geen geduld voor dus stopte ik best snel, en heb ik een beetje rondgehangen met vrienden bij de hangmatten. Ook heb ik een tijdelijke tatoeage laten zetten met het sap van een vrucht. Die geeft een chemische reactie waardoor het zwart wordt en rond de twee weken op je huid blijft zitten. Mijne is echt ontzettend lelijk geworden! Gelukkig heb ik hier in Ubaté meestal lange mouwen aan! 's Avonds in dat hotel hebben we nog een nachtelijke wandeling gemaakt waar ik hele grote en gevaarlijke insecten heb gezien, en ik heb een kaaiman vastgehouden!

We zijn ergens op die dag ook nog naar een andere Tikuna stam geweest, ik weet alleen niet meer wanneer, dus daarom zeg ik het hieronder maar. We hebben daar wat woordjes in hun taal geleerd, en omdat ik het goed deed kreeg ik als cadeau een dromenvanger! 

De volgende ochtend gingen ik en Anoucheh kayakken, maar daarna moesten we al weer vertrekken. We voeren naar Leticia, de grootste stad in het Amazone departament, en vanuit daar gingen we met bussen de grens van Brazilië over! We zijn er echt maar 1,5 uur geweest denk ik, maar toch leuk om te kunnen zeggen dat je ook in Brazilië bent geweest! In Brazilië hebben we de groepsfoto van de thumbnail gemaakt.

En toen vlogen we terug! Dus dat was de reis :D

Zondag de negentiende hebben we met de familie een voetbaltoernooi van mijn broertje gekeken en zijn team is eerste geworden dus dat was leuk! En maandag heb  ik een nieuwe cameralens gekocht!!!!!!!!!! Daar ben ik heel blij mee!! 

Oh ja, en aankomende zaterdag 25 november is er een informatiebijeenkomst in Zwolle van AFS. Ik ga dan skypen om vragen te beantwoorden dus als jullie willen komen zou dat superleuk zijn! Meer info is te vinden op de Facebook van AFS of op de site. www.afs.nl

Groetjes!

© 2018 Uitwisselingsblog van Sammie. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin